4. Persoonapronomit & olla ja omistaa

Normaali

AVAINLAUSEITA
Soy María. ¿Quién eres?
¿Quién es María?
¿Cuántos años tienes? Tengo 20 (veinte) años.
¿Tienes hermanos?
¿Cómo estás? ¿Dónde estás?

Tässä osiossa opettelemme mm. muutaman espanjan epäsäännöllisen verbin, jotka on heti hyvä opetella ulkoa. Opettele kuitenkin ensiksi kaikki persoonapronominit, vaikka niitä ei lauseissa kovin paljoa käytetäkään.

Persoonapronominit

Persoonapronomineja käytetään lauseissa vain silloin, kun tekijää halutaan korostaa (koska verbimuodoista näkee, mikä persoona kyseessä). → Usted- ja ustedes-pronomia (Te) käytetään kuitenkin yleensä selvyyden vuoksi (jotta verbimuoto ei sekoittuisi hän- tai he-muotoon). Esimerkiksi ”¿Cómo está?” voi tarkoittaa ”Kuinka hän voi” tai ”Kuinka Te voitte”. Laitamme siksi sanan usted: ”¿Cómo está usted?” -> tarkoittaa enää vain sitä, kuinka Te voitte.

yo = minä
= sinä
él (mask./miesp.), ella (fem./naisp.) = hän
usted = Te, yhtä henkilöä teititellessä (lyhenne Ud. tai Vd.)
nosotros (mask.), nosotras (fem.) = me
vosotros (mask.), vosotras (fem.) = te (sinuttelu)
ellos (mask.), ellas (fem.) = he
ustedes = Te, monikon teitittely (lyhenne Uds. tai Vds.)

*Usted-pronominin kanssa (yhtä henkilöä teititeltäessä) verbi on yksikön 3. persoonassa; ustedes-pronominin kanssa (monia henkilöitä teititeltäessä) verbi on monikon 3. persoonassa (katso alempaa tarkemmin erilaisia verbimuotoja).
*Vosotros/-as -muotoa ei käytetä lainkaan espanjaa puhuvassa Amerikassa (te-sanana käytössä on vain siis monikon teitittelymuoto ustedes).

*HUOM. Feminiinimuotoja (esim. ellas, nosotras) käytetään vain, jos kaikki ryhmän henkilöt naisia → jos mukana on vähintään yksi mies, käytetään aina maskuliinimuotoa (esim. ellos).

Harjoitus 4a: Jos näistä tarvitsisi käyttää persoonapronomia, mikä se espanjaksi olisi?
Vastaukset löytyvät vastaus-sivulta.

1. me, Anna & Pekka: ________
2. Te, rouva López: _______
3. hän, José: _____
4. te, Sari ja Niina: ______
5. hän, Laura: ______
6. Te, rouva ja herra López: ______

Tärkeitä verbejä (ser, tener, estar)

Seuraavat kolme verbiä kuuluvat espanjan kielen epäsäännöllisiin verbeihin. Opettele ne heti kunnolla, sillä tarvitset niitä monissa tapauksissa. HUOM! Opettelemme vielä myöhemmin lisää näiden kolmen verbin eroja (osio 15).

ser taivutus espanja

Ser-verbin taivutus (soy, eres, es, somos, sois, son)

Esimerkkilauseita, joissa käytetty ser-verbiä:
Soy Marco. ¿Eres Beatriz? (Olen Marco. Oletko sinä Beatriz?)
Sí, soy Beatriz. (Kyllä, olen Beatriz.) / No, no soy B. (Ei, en ole B.)
¿Quién eres? (Kuka sinä olet?)
Soy español. (Olen espanjalainen.)
¿Quién es usted? (Kuka Te olette?) [yks. teitittely]
Mis amigos son españoles. (Kaverini ovat espanjalaisia.)
Soy de Turku. (Olen Turusta.)
Soy católico. (Olen katolilainen.)
¿Sois rusos? (Oletteko te venäläisiä? [sinuttelu])
Él es niño. (Hän on lapsi.)
Somos amigos. (Olemme kavereita.)

Vinkki: Jos englanti sujuu, voit lukea ja kuunnella joitakin ser-lauseita täällä.

tener taivutus espanja

Tener-verbin taivutus (tengo, tienes, tiene, tenemos, tenéis, tienen)

Esimerkkilauseita, joissa käytetty tener-verbiä:
¿Cuántos años tienes? (Kuinka vanha olet?)
Tengo 10 (diez) años. (Olen 10-vuotias.)
¿Cuántos años tienen? (Kuinka vanhoja he ovat?)
Tengo 3 (tres) euros. (Minulla on 3 euroa.)
¿Tienes un euro? (Onko sinulla (antaa) yksi euro?)
¿Tiene hermanos? (Onko hänellä sisaruksia? [tai: Teillä])
No, no tiene hermanos. (Ei, hänellä ei ole sisaruksia.)
Tenemos coche. (Meillä on auto.)

Muistathan oikean ääntämisen (ks. osio 1), esimerkiksi ñ = nj (mm. años [anjos]… jos lausuisit ”anos”, se tarkottaisi jotain aivan muuta kuin vuosia…) ja että h-kirjainta ei äännetä lainkaan.

Vinkki: Jos englanti sujuu, voit kuunnella ja lukea joitakin tener-lauseita täällä.

estar taivutus espanja

Estar-verbin taivutus (estoy, estás, está, estamos, estáis, están)

Esimerkkilauseita, joissa käytetty estar-verbiä:
¿Cómo estás? (Kuinka voit?) – Estoy bien. (Voin hyvin.)
¿Cómo está (usted)? (Kuinka Te voitte? [yks. teitittely])
¿Cómo estáis? (Kuinka te voitte? [sinuttelu])
¿Dónde estás? (Missä olet?)
Yo estoy en Turku. Tú estás en Helsinki. (Minä olen Turussa. Sinä olet Helsingissä.)
Caracas está en Venezuela. (Caracas sijaitsee Venezuelassa.)
Estamos aquí. (Olemme täällä.)
Estoy triste hoy. (Olen surullinen tänään.) Estás feliz. (Olet iloinen.)
Estoy embarazada. (Olen raskaana.)

Vinkki: Jos englanti sujuu, voit kuunnella ja lukea joitakin estar-lauseita täällä.

—————

Harjoitus 4b: Opettele nämä kolme verbiä (ser, estar, tener) ulkoa; niiden osaaminen on hyvin tärkeää. Mieti sen jälkeen seuraaviin lauseisiin oikeat muodot oikeasta verbistä. Vastaukset löytyvät omalta sivultaan.

1. ¿Dónde ____ Helsinki? ____ en Finlandia. (Missä Helsinki sijaitsee? Se sijaitsee Suomessa.)
2. ¿De dónde ____? ____ de Finlandia. (Mistä sinä olet? Olen Suomesta.)
3. Mi lengua materna ___ el finés. (Äidinkieleni on suomi.)
4. _____ dos hijos (Meillä on kaksi poikaa.)
5. ____ hijo único. ____ español. (Olen ainoa lapsi. Olen espanjalainen.)
6. ¿Cuántos años _____? (Kuinka vanha olet?)
7. Mi apellido ___ Pérez. (Sukunimeni on Pérez.)
8. ¿Cómo ____? ¿Cómo ____ usted? (Miten voit? Miten Te voitte?)
9. Este __ el señor Martínez. (Tässä on herra M.)
10. ¿Cuántos años _____? (Kuinka vanha hän on?)
11. María y yo _____ amigas. ____ en Madrid. (Ana ja minä olemme ystäviä. Olemme Madridissa.)
12. Ellos ______ en casa. (He ovat kotona.)
13. Paula y Jesús ___ españoles. (Paula ja Jesús ovat espanjalaisia.)
14. Tú ____ Laura. Él ___ Matias. (Sinä olet Laura. Hän on Matias.)
15. ¿_____ coche? No, no ___ coche. (Onko sinulla autoa? Ei, minulla ei ole autoa.)
16. Vosotros _____ perro. Nosotros _____ gato. (Teillä on koira. Meillä on kissa.)
17. ____ diabético. (Olen diabeetikko.)
18. ___ demasiado caro. (Se on liian kallis.)
19. ¿Cómo _________ hoy? (Kuinka voimme tänään?)
20. ¿_____ preguntas? (Onko Teillä [yks. teitittely] kysymyksiä?)

———————–

Vinkki: Tener- ja ser-verbien taivutukset voit kuunnella myös esimerkiksi YLEn kielikortista.

Vinkki: Tuntuiko oikean verbin valitseminen ja sen taivuttaminen hankalalta? Netistä löytyy paljon tehtäviä, joissa voit harjoitella näitä. Esimerkiksi täällä, täällä ja Etälukion sivulla. Lisäksi täällä ser vai estar -tehtäviä.

Yksi vastaus »

  1. Kiitos Miranda parhaasta opetusmateriaalista! Olen karttuttanut espanjan kielen sanavarastoani elämäni varrella ja nyt aikomukseni on perehtyä myös kielioppipuoleen. Näissä muissa netissä olevissa materiaaleissa + omassa oppikirjassani, tiedot ovat kovin hankalasti saatavilla. Esim. ser, tener ja estar verbien käyttö. Sinulta ne löytyvät tästä samalta sivulta taivutuksineen, merkityksineen ja tehtävineen. Lisäksi sinulta löytyy paljon tarpeellista sanastoa yms. Olen lähdössä toukokuussa Barcelonaan Formula-kisoihin ja on tosi kiva osata vähän keskustella espanjaksi. Opiskelen nyt innoissani sinun sivujesi avulla

    PS. Ehkä vaikeinta on painomerkkien hallinta. Sanan muistaa, mutta esim. netin sanaristikossahan vastaus on väärin ilman painomerkkiä. Paikan päällä aion ostaa kaikki mahdolliset helpot ristikot. Niistähän se sanasto kertyy mielenkiintoisesti. Käyttävätköhän espanjalaiset itse ristikota ratkoessaan sanoissa painomerkkejä?

    Hyvää kesän odotusta sinulle

    Sari

  2. Olen kahlannut nettiaineistoa aikalailla.Paljon on puheopetusta.Tämä metodi miellyttää minua.Olen menossa marraskuussa mestoille.Olen aikoinaan pörräillyt ainakin 30 kertaa Spanskeissa mutta sääli ettei siihen aikaan ollut tätä kanavaa.Nyt tsekataan vieläkö kuuskymppiseen uppoo?
    Gracias en esta primera etapa!

  3. Aivan fantastinen sivusto kaikinpuolin! Kiitoksia paljon näkemästäsi vaivasta :)

  4. Huippu sivusto! Asiat on esitetty selkeästi ja oikeastaan kaikkiin kysymyksiin on saanut vastaukset. :) Tästä saa todella hyvän startin kielen opiskeluun.

Jätä kommentti